Otroci danes dalj časa preživijo v sedečem položaju kot kadarkoli prej. Raziskave kažejo, da to navado prenašajo tudi v odraslo dobo in so zato manj aktivni.

Učitelji si s programom za osnovnošolske otroke The Daily Mile, ki je osnovan na konceptu ene milje na dan prizadevajo, da bi nekaj na tem področju spremenili.

Koncept, ki ga je z namenom večje aktivnosti otrok leta 2012 oblikoval nek ravnatelj na Škotskem, vključuje 15- minutni vsakodnevni tek v krogih na šolskih igriščih. Ta preprosta oblika vadbe se je ob podpori politikov, javnega zdravstva in zvezdnikov razširila na več kot 10 000 šol v 78 državah po vsem svetu.

Projekt ene milje na dan naj bi otrokom pomagal pri pridobivanju kondicije in zmanjšanju telesne maščobe. Glede na to, da je v zadnjih osmih letih pri projektu sodelovalo več kot 2,3 milijona otrok, nas je zlasti zanimalo, kaj si o eni milji na dan mislijo sami otroci.

V naši novi raziskavi, ki smo jo izvedli skupaj z mrežo za zdravje v osnovni šoli HAPPEN, smo ugotovili, da ena milja na dan lahko bistveno spremeni življenja otrok. Otroci se začenjajo zavedati, da so v teku dobri, da to lahko počnejo skupaj s prijatelji in kar je najpomembneje, da se pri tem tudi zabavajo.

V pogovorih z učenci smo ugotovili, kako promocija na šolah lahko vpliva na otrokovo doživljanje projekta. Številni so celo predlagali ideje, kako bi bil ta lahko še bolj zabaven in vključujoč.

Kaj pravijo otroci

Otroci so na splošno uživali pri sodelovanju v projektu ene milje na dan, vendar je nekaterim sčasoma postal enoličen in dolgočasen. Z namenom, da bi ta postal bolj dinamičen in zabaven, so učenci predlagali poslušanje glasbe med tekom, postavitev ovire ali tek v krogu s prijateljem.

»Tek mi je všeč, ker lahko tečem s prijatelji in vmes poslušam glasbo, vendar bi bilo lahko še boljše, če bi postavili kakšne ovire , prepreke ali podobno.«

To je še zlasti pomembno, kajti izhajajoč iz raziskav, bo veselje pri izbrani obliki fizične aktivnosti povečalo možnost nastanka in ohranjanja fizično aktivnega življenjskega stila.

Otroci so nam v raziskavi povedali tudi, da jim ni bilo všeč, če je tek nadomestil njihov čas za igro, kar v določenih šola tudi počnejo. Eden od otrok je rekel:

»Če igranja ne bi zamenjali s tekom, potem bi imel do njega večje veselje. Ker pa moramo teči med igralnim časom, se mi to ne zdi v redu.«

Igra je nedvomno pomemben element pri razvoju otroka, zato si v zadnjih letih vse bolj prizadevajo, da bi v šoli ohranili že tako kratke igralne čase.

Nekateri učenci so nam zaupali svojo uspešnost s tekmovalnega vidika ene milje na dan, nekatere pa je skrbelo, da bodo miljo pretekli zadnji. Spodbujanje učencev pri določanju svojih osebnih ciljev jim pomaga, da jih lažje premagujejo in pri svojem teku prepoznajo nek napredek.

»Vem, da to izboljšuje tek, kar opažam tudi pri sebi, saj mi na začetku ni uspelo preteči daljše razdalje, zdaj pa lahko brez ustavljanja pretečem 36 krogov.«

Učenci so pri teku tudi bolj uživali takrat, ko so z njimi tekli učitelji.

»Mislim, da bi tudi učitelji morali teči, saj zgolj stojijo tam in gledajo, mi kako tečemo. To bi morali početi tudi oni…če bi tekli z nami, bi tudi jaz več tekel.«

Ugotovili smo tudi, da nekatere šole organizirajo občasne predstavitvene dogodke s starši, ostalimi družinskimi člani in širšo skupnostjo, ki spodbujajo in promovirajo projekt. Učenci so nam povedali, da so pri tem zelo uživali in imeli enkratno priložnost, da na dogodku spoznajo tudi lokalne športne zvezde, ki so eni milji na dan izrazile podporo.

Dolgotrajni učinki

Odpravljanje neenakosti na področju zdravja ostaja prednostna naloga. Del naše raziskave je bilo tudi prepoznavanje učinkov projekta na telesno pripravljenost tistih otrok, ki prihajajo iz revnejših in tistih z bogatejših območij.

Ugotovitve so pokazale, da socialni položaj pri tem ne igra bistvene vloge in da ena milja na dan lahko izboljša telesno pripravljenost vseh otrok.

Medtem ko so prednosti razveseljive, pa želimo z našo raziskavo poudariti pomembnost vključenosti samih otrok v oblikovanje in izvajanje programov, kot je ena milja na dan. Njihove izjemne ideje bi pripomogle k bolj smiselnemu in prijetnejšemu doživetju, hkrati pa spodbudile, da fizična aktivnost postane doživljenjska navada.

Avtorji prispevka: Emily Marchant, Charlotte Todd, Gareth Stratton, Michaela James in Sinead Brophy

Izbor, prevod in priredba besedila: Monika Dežela Grkman
The Conversation